تعداد موارد سکته‌ی مغزی تا 44 درصد با دیابت به عنوان یک فاکتور خطر کلیدی افزایش خواهد یافت

 24 مه 2017- بر اساس آنالیزهای محققان کالج کینگ لندن، پیش بینی می‌شود که تعداد موارد  سکته‌ی مغزی تا 44 درصد افزایش یابد. در این گزارش با عنوان "بار سکته‌ی مغزی در اروپا" گفته شده است که سکته قابل پیشگیری است و دیابت به عنوان یکی از فاکتورهای خطر قابل اصلاح اصلی برای آن فهرست شده است. سایر عوامل قابل اصلاح مهم برای سکته‌ی مغزی عبارتند از فشارخون بالا، کلسترول بالا، کشیدن سیگار، فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان غیر طبیعی قلب) و چاقی.

یافته های حاصل از این تجزیه و تحلیل پیش بینی می‌کند که تعداد 43326 سکته‌ی مغزی که در سال 2015 در بریتانیا رخ داده است تا سال 2035 به 26366 مورد خواهد رسید. انتظار می‌رود تعداد افراد بقأ یافته از سکته مغزی تا سال 2035 به 193861 نفر برسد.

 محققان فشار خون یا هایپرتنشن را به عنوان مهمترین عامل خطر برای سکته‌ی مغزی معرفی کرده‌اند و تخمین زده می‌شود که 20 درصد از جمعیت با مشکل فشار خون بالا در چالش هستند.

آنها می‌گویند: کمتر از 50 درصد از افراد تحت درمان با داروهای فشارخون واقعاً توانسته‌اند فشارخون خود را کنترل کنند، درحالیکه این گزارش خواهان تجویز داروهای فشارخون برای تعداد  بیشتری از افراد شده است، تغییر شیوه‌ی زندگی، بهترین راه برای کاهش فشارخون است.

در حالیکه داروهای فشارخون تنها موجب بهبود یکی از علایم می‌شود، داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به درمان و پیشگیری از تعدادی از مشکلات از جمله سکته تا دیابت نوع 2 کمک کند. علاوه بر این، در حالیکه داروهای فشار خون دارای طیف وسیعی از عوارض جانبی هستند،  تغذیه‌ی سالم  و ورزش، هیچ اثرات منفی بر سلامت انسان ندارند.

انجمن دیابت بریتانیا به شدت به قدرت فردی در غلبه بر مشکلات بهداشتی معتقد است، از سال 2015 که برنامه‌ی Low Carbراه اندازیشده است، افراد بیشتری توانسته‌اند دیابت نوع 2 خود را تحت کنترل در آورند. آموزش رایگان آنلاین در این برنامه به تعداد قابل توجهی از افراد کمک کرده است که سلامت خود را بهبود بخشند تاحدی که آنها توانسته‌اند از مصرف داروهای خوراکی دیابت نوع 2 و داروهای فشارخون  بی نیاز شوند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/stroke-cases-set-to-rise-by-44-per-cent-with-diabetes-as-a-key-risk-factor-91085685.html